21.11 Kreativitetens kraft!
21.11.2025 12:30
Campus Allegro, Rotundan
Kreativitetens kraft / Luovuuden voima
Tema: “Culture in business- Business in culture”
Datum: Fredagen den 21.11.2025 kl. 12.30-16.00
Plats: Rotundan, Campus Allegro Jakobstad
Målgrupp: näringslivet, utbildningsaktörer, den kreativa branschen, beslutsfattare samt artister och konstnärer.
Välkommen till en dag fylld av inspiration på Campus Allegro i Jakobstad! Internationella keynotes, samtal och case visar hur konst och kreativitet kan stärka ledarskap, innovation och regional utveckling. Tillsammans utforskar vi hur kultur och näringsliv kan skapa nya möjligheter och värden – lokalt och globalt.
Program/Ohjelma
Moderator/Moderaattori: Jarl Sundqvist
12.30 Konstupplevelse/Taideelämys
12.35 Keynote: How artistic methods can strengthen leadership, culture, and innovation — offering businesses new ways to navigate uncertainty and create meaning
Ia Adlercreutz, Professor of Practice, Aalto University
13.10 Föredrag/Esitelmä: När platsen blir värde – en studie av Campus Allegro och samspelet mellan kultur, utbildning och regional utveckling
Håkan Omars, prefekt
Therese Sunngren-Granlund, forskningsledare
Kjell Herberts, sociolog
13.40 Keynote: ODDfest – the next generation of creative festivals
Ronny Eriksson, entrepreneur
14.05 Världens bästa plats - kulturarv som identitet / Maailman paras paikka – kulttuuriperintö identiteettinä
Fredrik Sandelin, Regionutvecklare / Aluekehittäjä Concordia
14.15 Kaffe och mingel/Kahvia ja verkostoitumista
14.45 Samtal/Keskustelu: Insikter på hög nivå: När konsten möter näringslivet
Anna-Maria Helsing, dirigent/kapellimestari
Jarl Sundqvist, moderator/moderaattori
15.05Föredrag/Esitelmä: Laatu kohtaa designin – Genelecin tie äänentäydellisyyteen.
Mikko Tuomi, Sales Director
15.25 Case presentation: Strategic cultural programs as an integrated tool in sustainable regional development across sectors
Andreas Sønning, Artistic Director
15.45 Seminariets sammanfattning / Seminaarin yhteenveto
Evenemanget är kostnadsfritt, inkluderar kaffe. Anmäl senast 17.11. Varmt välkommen!

